top of page

Wie is wie deel 2 : trainer Patrick van den Berg stelt zich voor.


Wie is Patrick van de Berg, trainer Meidenvoetbalschool Twente :

Vertel eens iets over jezelf :

Ik ben 37 jaar, getrouwd en heb 2 kinderen. Sofie is 2 jaar en Floris is 6 maanden oud. Als hobby zie ik echt het trainingsvak en ga graag met me familie op vakantie.

Hoelang ben je al trainer ?

Toen ik 16 jaar was begon ik met het trainen van F en E keepers. Daarna zowel als hoofdtrainer en als keeperstrainer alle teams getraind in de jeugd en eerste elftallen.

Hoe is het zo gekomen dat je meisjes-vrouwen bent gaan trainen ?

In mijn periode bij de jeugd van Fc Twente/ Go Ahead Eagles, werkte ik samen met Stefan Hoogsteder. Stefan was destijds Hoofdopleiding van de meiden tak FC Twente. Stefan benaderde me voor een combi functie bij de Vrouwen en Beloften van Fc Twente Vrouwen. Ben toen enkele wedstrijden van Fc Twente Vrouwen gaan kijken om te ervaren wat het niveau is van Vrouwen voetbal. Vervolgens na een gesprek met Hoofdtrainer Arjan Veurink de keuze gemaakt om de nieuwe uitdaging aan te gaan.

Welk elftal/ of wat heb je hiervoor gedaan ?

Bij GFC elk jeugdelftal wel gehad waarbij ik me goed heb kunnen ontwikkelen. Bij GFC is alles echt begonnen mede door Jos Kockmann die mij aanraadde om me trainingspapieren te gaan halen. Eenmaal als gediplomeerd trainer is alles erg snel gegaan. Had net me diploma of ik stond elke dag op het veld bij Go Ahead Eagles c2. Het seizoen daarop ging ik mee met de speler naar de C1, dat was me eerste kampioenschap bij een BVO. Vervolgens de overstap gemaakt naar FC Twente Vrouwen. Bij de Fc Twente vrouwen heb ik de wedstrijd analyses en scouting voor me rekening genomen bij de start van de BeNe League. Dit in combinatie als assistent trainer Beloften Fc Twente. Deze functie vanaf 2012 tot 2014 mogen invullen. Afgelopen seizoen de o12 en o14 meiden getraind.

Ondertussen als hoofdtrainer bij WWV en Svvn mogen werken, beide clubs hebben me benaderd nadat de trainer was ontslagen. Volgend seizoen ga ik als hoofdtrainer aan de slag bij Rigtersbleek Vrouwen 1 en de keepers van Fc Twente meiden o14 en o16 trainen. Bij Rigtersbleek zal ik ook de selectie keepers mannen gaan voorzien van oefenstof.

Wat is tot dusver je grootste succes geweest/ of de mooiste ervaring qua voetbal ?

Zijn een aantal momenten geweest qua successen als keeper. NL kampioenschap zondag amateurs 2003/2004 met HSC'21 springt eruit voor mij persoonlijk. In 2001 had ik een beenbreuk opgelopen. Herstel ging niet zoals werd verwacht, na een jaar kreeg ik alsnog een pin in me onderbeen die er nog steeds in zit. Als doel had ik voor mezelf gesteld om als 2de keeper het seizoen te kunnen afsluiten. Trainingen en wedstrijden met pijnstillers gespeeld, de schroeven die ondertussen naar buiten groeide weg laten halen zonder algehele narcose of ruggenprik, dit alles voor een sneller herstel na de ingreep, dit alles voor dat ene doel.Om het NL kampioenschap voor zondag amateurs tegen Türkiyemspor in Amsterdam zat ik op de bank, trots dat ik was besefte ik me dat me doel was behaald en tegelijkertijd dit me laatste optreden was als selectie speler op dit niveau. Ik wist dat 3x trainen en een wedstrijd op top amateur niveau me been niet meer aankon, ook niet met pijnstillers. Achteraf een juiste inschatting, ben nadien nog 2x geopereerd aan me been. Voor deze titel ben ik erg ver gegaan, maar als je onderdeel bent van zo'n mooi proces is het moeilijk om te luisteren naar je lichaam.

Waar heb je zelf gevoetbald, of voetbal je nog ?

Ben zelf altijd keeper geweest die ook aardig kon voetballen.

Hoe hou je als trainer een groep meisjes/dames geboeid ?

Door speelsters zowel individueel als een team doelstellingen mee te geven. Als je dit alles kan trainen in een gevarieerd trainingsprogramma en spelers merken dat ze beter gaan handelen is het voor iedereen boeiend en zal het teamproces bevorderen. Elke speler dus evenveel aandacht proberen te geven en dat alles met veel plezier.

Tot slot... :

Ook ik verheug me alvast op de start van de Meidenvoetbalschool Twente in september om met een enthousiaste groep meiden te gaan trainen.

bottom of page